Gå til tekstinnholdet

Spørsmål og svar

  • Ta kontakt med Swedbank Pay så hjelper vi deg med avtaleinngåelsen. Du trenger ikke være kunde i banken for å få en kortinnløseravtale.

  • Alle avtaler behandles fortløpende. Normal behandlingstid vil være ti bankdager. Det er viktig at all informasjon er fylt i avtalen, for å slippe forlenget behandlingstid med behov for komplettering. Om du er usikker på hva som skal fylles ut i avtalen, ta kontakt med din kontaktperson i Swedbank Pay, eller ring vår support. 

  • Kontakt Swedbank Pay for å få opplysninger om hvilke priser vi tilbyr. 

  • En serviceavgift er en avgift, som betales for å kunne motta internasjonale betalingskort, og er som utgangspunkt en prosentsats, beregnet av kortomsetningen avhengig av korttype.

  • Oppgjørstid er de antall bankdager som går fra korttransaksjonen(e) er mottatt hos Swedbank Pay til korttransaksjonen er avregnet og utbetalt brukerstedet. I Swedbank Pay tilbyr vil oppgjørstid på 1 bankdag.

  • Kortkjøp på din terminal prosesseres hos oss etter terminalavstemming. Salgene avregnes buntvis og innholder de kortkjøp som er foretatt på siste avstemming. Utbetaling skjer på 1 bankdag etter kjøpet er gjort på deres terminal.

  • Brukerstedsnummer er ditt kundenummer hos oss. Du får ditt brukerstedsnummer når du tegner avtale på kortinnløsning. Brukerstedsnummeret finner du på avregningsspesifikasjonen som du får fra oss hver måned. Er du kunde i Swedbank finner du det på ditt kontoutdrag som referensnummer.

  • Du får en avregningsspesifikasjon på begynnelsen av måneden om foregående måneds kortkjøp i din terminal og beløpet trekkes fra din konto omkring den 15. i måneden. Spesifikasjonen innholder informasjon om antall korttransaksjoner, samlet transaksjonssum og beregnet serviceavgift per korttype, samt eventuell informasjon om andre gebyrer.

  • Avregningsspesifikasjonens månedsperiode baseres på når pengene faktisk er satt inn på din konto. Dette gjør at den ikke går etter kalendermåned.

  • Ta kontakt med Swedbank Pay Support på telefon  eller e-post.

  • Det går an å gjøre en kreditering av hele eller deler av beløpet, dersom det eksempelvis er slutt på en vare man allerede har belastet kunden for. Krediteringen skal aldri overstige det opprinnelige beløpet belastet til kundens kort, og må alltid gå til det kortnummeret som ble benyttet ved opprinnelig kjøp. Når kortholder ser beløpet på egen konto avhenger av kortutstedende bank, som regel tar det opp til ti dager.

  • Ta kontakt med vår support for å endre besøksadresse, og/eller postadresse i din samarbeidsavtale med oss. Endring av juridisk navn og postadresse trenger vi å motta skriftlig med underskrift fra signaturhaver i selskapet. Ta kontakt med din kundekontakt i Swedbank Pay.  

  • Denne informasjonen må sendes inn skriftlig til oss, med signatur fra signaturhaver i firmaet. Ta kontakt med vår support for å motta et kontoendringsskjema fra oss.

  • Ved eierskifte, eller organisasjonsendring må det inngås en ny kortinnløseravtale. Ta kontakt med vår salgsavdeling på telefon eller e-post.

  • Dette avhenger av type avtale, ta kontakt med salgsavdelingen på telefon eller e-post så er vi behjelpelig med å veilede.

  • Oppsigelser skal være skriftlige, ta kontakt med din kundekontakt eller salgsavdelingen på telefon eller e-post. Oppsigelsestiden av avtalen er tre måneder og beregnes fra mottatt oppsigelsesdato. Oppsigelsen skal skje ved skriftlig meddelelse. Siste dag for kundeforholdet i Swedbank Pay oppgis i bekreftelsen av oppsigelsen. 

Kortinnløsning via Terminal

  • For å gå til anskaffelse av terminal, må du henvende deg til en terminalleverandør. Ta kontakt med oss  dersom du ønsker informasjon om de forskjellige leverandørene.

  • For at din terminal skal kunne akseptere betalingskort, kreves det en innløseravtale. Swedbank Pay tilbyr innløsning av betalingskort brandet med Mastercard, Visa, herunder også Visa Electron, Maestro, V Pay og Eurocard, UnionPay, Diners & Discover samt BankAxept.

  • Dagsavslutningen gjøres på din terminal, som oftest ved stengetid for å stemme av kjøp gjort ila dagen. Dagsavslutningen må gjøres for at transaksjonene skal sendes til Swedbank Pay for prosessering, slik at vi kan utbetale beløpene til din konto dagen etter. Trenger du hjelp for å gjøre en dagsavslutning må du kontakte din terminalleverandør.

  • Ta kontakt med Swedbank Pay Support på telefon  eller e-post. Det er viktig at du har alle kvitteringer fra den aktuelle dagen tilgjengelig.

  • Kontakt din terminalleverandør. Er du usikker på hvem dette er kan du kontakte Swedbank Pay Support.

     

  • Kvitteringer hvor det står ”kundens eksemplar” gis til kunden når kjøpet er gjennomført. Din del av kvitteringen spares som bokføringsbilag i 10 år i henhold til Norsk Regnskapslov. Swedbank Pay kan begjære kopi av kvittering opp til 24 måneder etter kortkjøpet er gjennomført.

  • Navn og adresse på kvitteringen er basert på brukerstedsinformasjon du har oppgitt i samarbeidsavtalen din med oss. Dersom du ønsker å endre dette, ta kontakt med Swedbank Pay Support.

  • Ta kontakt med Swedbank Pay support på telefon 22 03 60 45. Oppgi at det er en «Kode 10» samtale. Kunderepresentant fra Swedbank Pay stiller deg da noen enkle ja/nei spørsmål for å gjøre ytterligere sjekk av kortet og veilede hvorvidt kjøpet bør gjennomføres.

  • Kortkontroll er en ekstra kontroll kortutstedende bank vil gjøre av kjøpet før det godkjennes. Ring telefonnummeret anvist og følg instruksjonene. Dersom kjøpet godkjennes vil du motta en autorisasjonskode som du taster inn på terminalen for å få kjøpet godkjent.

    I blant kan du oppleve å bli koblet til en saksbehandler i Swedbank Pay som hjelper deg videre med ærende. Det er viktig at kort og kunde er i nærheten når kjøpet gjøres. Telefonnummer til Swedbank Pay autorisasjon er 23 89 64 40.

Kontaktløs betaling

  • Det er kundens kortutsteder som bestemmer når det skal oppgis PIN-kode. Det kreves PIN-kode etter et visst oppnådd totalbeløp eller et visst antall kjøp, selv om beløpene er lavere enn den gjeldende PIN-kodegrensen

  • Det er kundens kortutsteder som bestemmer når det skal oppgis PIN-kode. Det kreves PIN-kode etter et visst oppnådd totalbeløp eller et visst antall kjøp, selv om beløpene er lavere enn den gjeldende PIN-kodegrensen

  • Kortet, eller betalingsenheten er utstyrt med logo for kontaktløs betaling som er illustrert med et elektronisk signal.

  • Velger kortkunden å føre sitt kort mot terminalens NFC-leser blir det en kontaktløs transaksjon, velger kortholder å sette kortet ned i terminalen blir det en tradisjonell chip-transaksjon.

  • Kortkunden har et kort som kan leses kontaktløst i lommeboken. Godkjenner terminalen transaksjonen, er det et godkjent betalingsmiddel.

  • Kontakt din terminalleverandør.

  • Kontakt din terminalleverandør.

Kortinnløsning via Internett

  • En Payment Service Provider (PSP) er en leverandør av den tekniske betalingsløsningen, som gjør det mulig å motta kortbetaling via internett. PSPen er tilsvarende en kortterminal i den fysiske handelen, og er det tekniske bindeleddet mellom internettbutikken og Swedbank Pay som kortinnløser.

  • Ta først kontakt med din PSP som kan se årsaken til feilen. Om de ikke kan gi deg et svar, ta kontakt med Swedbank Pay Support. 

  • For at din terminal skal kunne akseptere betalingskort, kreves det en innløsningsavtale. Swedbank Pay tilbyr innløsning av betalingskort brandet med Mastercard, Visa, herunder Visa Electron, Maestro, V Pay og Eurocard samt BankAxept.

  • Det er tekniske standarder utarbeidet av Visa og Mastercard for å kunne identifiseres kortholder ved kjøp på internett. Visa Secure og Mastercard Identity Check er risikoreduserende tiltak og gir en viss beskyttelse mot bedragerske kortkjøp.

  • SSL (Secure Sockets Layer) er en krypteringsstandard, som anvendes for å kryptere kortinformasjonen, når den sendes mellom kortkunden og internettforretningen.

  • Det er de tre siste sifferne i signaturfeltet på baksiden av kortet. CVV2 er Visas benevning og CVC2 er Mastercards benevning. Et felles navn som benyttes er sikkerhetskode.

  • Med tjenesten Multi currency/flervaluta kan du velge å ta betalt i andre valutaer enn NOK og til og med få oppgjør utbetalt i samme valuta.

  • Om du mistenker at et kortkjøp kan være et forsøk på svindel/ bedrageri eller kun ønsker å gjøre en ekstra kontroll, kan du kontakte Swedbank Pay Support på telefon eller sende en e-post. Henvendelse på e-post besvares senest innen to bankdager.

     

    Opplysninger vi trenger om kjøpet er:


    – Kortholders navn og adresse
    – Dato, tid og beløp for kjøpet
    – Ditt brukerstedsnummer, eller organisasjonsnummer.

Access

  • Access er et webbasert rapporteringssystem for deg som har en kortinnløsningsavtale med Swedbank Pay. Med Access får du oversikt over korttransaksjoner, serviceavgifter og elektroniske dokumenter. Du kan også søke etter spesifikke transaksjoner eller dokumenter og du kan eksportere informasjonen til Excel.

  • Tjenesten er kostnadsfri for deg som har kortinnløsing via Swedbank Pay. Med tjenesten slipper du avgiften på 50 kr. for bilag på papir.

  • For eksisterende brukersteder inngås en tilleggsavtale for å få tilgang til Access. For å få tilsendt en avtale kan du ta kontakt med Swedbank Pay Support. Nye kunder får Access som alternativ ved avtaleinngåelse.

  • Når du er tilknyttet Access, får du en melding via e-post. Benytt linken www.swedbank.no/access for å logge på.

  • Du kan benytte følgende påloggingsmetoder:

     

    – BankID med kode, Norge
    – BankID på mobil, Norge

     

    Du kan logge på via www.swedbank.no/access 

  • Du kan gi flere personer i bedriften muligheten til å bruke Access. Dette administreres av deg i Access og gjøres under fanen «Administrere».

  • Når det kommer et nytt dokument (bestilling av kjøpsunderlag eller rettelse), får alle brukere en e-postmelding om dette. Varsel om serviceavgifter må du selv holde utkikk etter i Access.

  • Med Access får du dokumenter elektronisk, noe som både er praktisk og miljøvennlig. Hvis du i tillegg ønsker å få dokumenter tilsendt per post må du betale en avgift på 50 kr. inkl. moms per måned.

Begrenset kortaksept

  • Brukersteder kan velge bort enkelte korttyper for Visa- og Mastercardkort utstedt innenfor EU, som de ikke vil akseptere som betaling på grunn av kostnaden (serviceavgiften).

  • Ta kontakt med Swedbank Pay Support for å få tilgang til en blankett for Tilleggsavtale begrenset kortaksept. 

  • Ved å spørre kortkunden og om mulig be om å få se på kortet. Informasjonen om korttypen (debet/kredit/forhåndsbetalt/commercial) står ofte trykt på kortet. De første sifrene angir utsteders forretningsområde.

  • Ved å inngå en særskilt tilleggsavtale. Kontakt Swedbank Pay Support. 

  • Når du inngår en særskilt tilleggsavtale, får du klistremerker fra Swedbank Pay. Hvis du trenger flere klistremerker, kan du kontakte support.